مهندس منشادی 09120419151

9 مزایا و معایب فیبر نوری

زمان مطالعه: 4 دقیقه مزایا و معایب کابل های فیبر نوری استفاده از فیبر نوری به دلیل مزایای بی ‌نظیر آن مانند سرعت بیشتر، تضعیف کمتر، نفوذ ناپذیری کمتر در برابر تداخل الکترومغناطیسی (EMI)، اندازه کوچک ‌تر و ظرفیت انتقال اطلاعات بیشتر و غیره در حال افزایش است. در مقاله نیز این نیز اطلاعاتی در مورد مزایا و معایب فیبر نوری برای درک بهتر این موضوع ارائه شده است.

مزایا و معایب فیبر نوری
4 دقیقه
1 دیدگاه
محمد منشادی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

مزایا و معایب فیبر نوری چیست ؟

مزایا و معایب فیبر نوری:

مزایا و معایب فیبر نوری امروزه استفاده از فیبر نوری به علت مزایای عالی که دارد روز به روز در حال گسترش و استفاده از یک ضرورت در شبکه های کامپیوتری مخابرات می باشد . برای شناخت بیشتر با این تکنولوژی اعجاب انگیز بسیار عالی است که در خصوص نکته های مثبت و منفی آن را بدانید.

در ادامه به تفکیک در مورد ویژگی های مثبت و منفی فیبر نوری صحبت کرده ایم.

ویژگی ها مثبت و منفی فیبر نوری

پهنای باند بسیار بالا:

پهنای باندی که فیبر نوری ارائه می دهد هیچ بستر کابلی نمیتواند این پهانای باند را ارائه دهد. تعداد رکوردهای که کابل فیبر نوری قادر است در واحد زمان انتقال دهد بیسار بیشتر از کابل های مسی می باشد. در بستر فیبر نوری تا 10گیگابیت بر ثانیه قابلیت انتقال اطلاعات را دارد.البته نوع کابل که در بستر سازی استفاده میشود تاثبر دارد.

مسافت طولانی تر:

برای استفاده از فیبر نوری از دو نوع کابل فیبر نوری استفاده می شود.

کابل فیبر نوری سینگل مود SING MODE:

کابل های فیبر نوری سینگل مود از تارهای نوری با قطر حدودی 8.5 تا 10  میکرومتر در فراکانس های 1310nm و 1550nm استفاده می شود و می توان تا 5 کیلومتر با کمترین میزان افت اطلاعات انتقال داد. در واقع برای مسافت های طولانی از کابل های سینگل مود استفاده می شود.

کابل های فیبر نوری مولتی مود MULITE MODE :

کابل های فیبر نوری مولتی مود از تارهای با قطر 50 تا 100 میکرومتر می باشد . و هسته ان بزرگتر است همین امر باعث می شود  تا نور در حالت های بیشتری انتقال پیدا کند . سبب می شود داده های بیشتری انتقال پیدا کند کابل های مولتی مود بیشتر برای فواصل نزدیکتر و داخل ساختمان استفاده می شود.

ویژگی های مثبت فییر نوری

مقاومت در برابر تداخل الکترومغناطیسی :

در استقرار عملی کابل بر اوردن محیط هایی مانند پست های انرژی ، گرمایش ، تهویه و سایر منابع تداخل صنعتی ناگریز است . با این حال فیبر نوری به دلیل مصون بودن نسبت به تداخل الکترومغناطیسی ، میزان خطای پایینی دارد.

برخلاف سیگنل های الکتریکی در سیم های مسی ، هیچ گونه تداخلی در سیگنال فیبر نوری که کنار یکدیگر قرار گرفته اند ایجاد نخواهد شد. و این بدین معنا است که عدم نویز در دوربین مداربسته و مشاهده تصاویر با وضوح بیشتر همراه خواهد بود.

امنیت بسیار بالا :

در کابل های مسی امکان سرقت اطلاعات و یا امکان شنود و تعویض داده در کابل مسی است . در حالی که هنگام انتقال داده های به وسیله کابل های فیبر نوری هیچ گونه راهی برای شنود و یا امکان نشتی اطلااعات وجود ندارد . همین امر باعث افزایش طلب برای استفاده فیبر نوری گردیده است.

اندازه کوچک تر و وزن سبکتر:

با توجه به اینکه کابل های فیبر نوی قطر کاملا کمی دارد. برای مثال ، قطر کابل فیبر نوری چند حالته OM3 تنها 2 میلی متر است که از کابل مسی شبکه بسیار کوچکتر است . اندازه کوچک منجر به صرفه ای در فضای بیشتر بیشتری هنگام ارسال فیبر نوری می شود. کابل های فیبر نوری از شیشه یا پلاستیک ساخته شدند و از کابل مسی نازک تر هستند . همین امر موجب شده تا وزن کمی داشته باشند.

مزایا و ویژگی های مثبت کابل فیبر نوری

معایب فیبر نوری  :

از انجا که هر تکنولوژی با توجه مزایا و امکاناتی که به مصرف کننده می دهد داری یک معایبی هم می باشد. که در ادامه انها به شما معرفی می کنیم .

توان کم:

منابع ساطع کننده نور ، محدود یه توان کم می شوند. اگر چه ساطع کننده های توان بالا برای بهبود منبع تغذیه در دسترس هستند. اما هزینه زیادی تری را به همراه خواهد داشت.

شکنندگی:

فیبر نوری نسبت به سیم های مسی نسبتاٌ شکننده است و اسیب پذیرتر است. توصیه می شود که کابل های فیبر نوری را خیلی محکم نپیچانید و یا خم نکنید.

عیب های فیبر نوری
عیب های فیبر نوری

نیاز به تجهیزات خاص:

برای اینکه از کیفیت بالای فیبر نوری فیبر نوری مطمئن شوید ، به ابزار و سایل خاصی نیاز دارید . برای مثال ابزازی همچون OTDR نیاز است و از سوی دیگر مورد نیاز تخصصی و گران قیمت هستند.

نیاز به تخصص نصب و هزینه بالا:

فیبر نوری به نسبت کابل های مسی دارای هزینه بیشتری برای نصب و راه اندازی می باشند چرا که نیازمند مراقبت بیشتری هستند و حساسیت بالای دارند. برای راه اندازی بستر سازی فیبر نوری نیاز به تخصص و تجربه بالای دارد.

1 نظر ارسال شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *